perjantai 4. tammikuuta 2013

Ko Tao / Iida

Jaa pitäisköhän sitä tänne kertoa, että pääsin perille Bangkokkiin omalta kohdaltani vallan hyvin menneen lennon (vieressä oleva pariskunta oksenteli vuorotellen) jälkeen. Passiin napsahti 60pvän viisumi ja hetken kentällä pyörittyäni sain ostettua paikallisen pre paid -liittymän, otin yhteyden Lassiin ja sovittiin et nähdään jossain Khao Sanin huudeilla neljän aikoihin. Mulla oli siis muutamia tunteja käytettävänäni ja koska sisällä lentokentällä oli varmasti miellyttävämpää kuin Khao San roadilla otin pienet torkut joiden jälkeen aloin pohtimaan että miten sitä matkustaisi keskustaan. Hetken haahuilun jälkeen mut neuvottiin etsimään bussi laituri nro 3. Kun kyseistä laituria, tai mitään muutakaan laituria sen puoleen, ei matkanjärjestäjien bussien seasta löytynyt kysäisin neuvoa toisaalta ja sillä kertaa mulle infottiin, että kyseinen on bussi on peruttu. Se oliko tää joku uuden vuoden knikki ei mulle selvinnyt vaan hyppäsin sitten lähijunaan (20baht) joka vei mut Bangkokin keskustaan (30min) johonkin MBK:n lähettyville. Olin onneksi napannut lentokentältä fanta greenin lisäksi myös edes honkinmoisen Bangkokin kartan, mutta sehän ei toki estänyt mua lähtemästä väärään suuntaan. Etsin bussipysäkkiä miltä olisin voinut napata kyydin Khao Sanille ja pysäkkejä kyllä löytyi, mutta pelkät bussinumerot ei mulle paljoa kertoneet. Kun kaverini sitten soitti et täällä ollaan missä sinä-puhelun, päätin vain napata taksin ja hurauttaa demokratia monumentille (jos pyydän kyytiä Khao Sanille on se aina kalliimpaa).

Ensitöiksemme selvitettiim mahdollisuudet päästä jatkamaan matkaa jo samana iltana. Tokasta paikasta tärppäsi ja ostettiin liput ko Samuille, lähtöön kolmisen tuntia. Käytiin syömässä ja hakemassa vähän evästä, sitten alkoi bussikyyti kohti etelää. Sain nukuttua jonkin verran, mutta aika katkonaista se oli. Aamuyöllä kun meidät jätettiin johonkin odottelemaan toista, satamaan vievää bussia, alkoi pikkuhiljaa hahmottua se fakta että meidän olis kannattanut ottaa kyyti ensin Krabille aikataulujen soljuvuuden suhteen... No siinä vaiheessa oli jo turha itkeä ja matka jatkui ensin satamaan ja siitä maailman hitaimmalla venekyydillä Samuille. Koska oltiin tultu siihen tulokseen et Samui ei sittenkään oikein nappaile niin ostettiin liput venekyydillä ko Taolle. Uuden vuoden aattonahan paateille oli aika tunkua ja liput törkeän ylihinnoiteltuja. Oi oi sitä jälkiviisauden tuskaa. Liput kuitenkin oli ostettava. Meidän lähtö klo 17 jätti muutaman tunnin aikaa joten syötiin ja kierreltiin vähän lähistöä. Sitten päästiin isoon speedboattiin just ennen kuin taivas repesi. Vene ahdettiin ihan täyteen juhlijoita eikä istumapaikkaa ensimmäiselle välille herunut. Sitten olikin vuorossa sellasta kyytiä että huh huh :D näin rehellisesti sanottuna elämäni hurjin laivamatka. Aallot oli parimetrisiä, ulkona pilkkopimeerä ja välillä tuntui, että paatti oli jo auttamattomasti kyljellään. Ko Phanganille päästyämme suurin osa juhlaväestä purkaantui ulos ja meidän lisäksi veneeseen jäi vain kourallinen matkaajia. Valmistauduin jo samanmoiseen koettelemukseem, mutta liekö johtunut istumapaikoista vai mistä tää väli meni paljon paremmin ja siinä keinuessa jopa torkahdin. Taolla oltiin kasin aikoihin illalla ja siitä alkoi yöpaikan metsästys. Lopulta päädyttiin 8hlön dormimajoitukseen ja kuinka ollakkaan kaikki eri huoneisiin. Vuoden vaihtuessa kilisteltiin rannalla minkä jälkeen väsynyt matkaaja vaati unta, ei siis kovin villit menot, mutta ei se haitanne.

Seuraavana päivänä löydettiin nykyinen majapaikkamme Sairee beachin toisesta päästä ihan Koh Tao Diversin (missä Lassi on sukelluskurssilla) läheltä. Ollaan myt buukattu itsemme siihen ainakin sunnuntaihin asti. Viime päivät on mun ja Marin osalta kuluneet lähinnä rannalla lötköttäen ja lueskellen. Vähän rantakatua käppäillen, mm. ne läpsyttimet piti hankkia ja sen onnistuinkin olikohan eilen vai toissapäivänä tekemään. Lassin kurssi loppuu tänään ja saas nähdä mitä sitä huomenna sitten keksitään. Tarjollahan täällä olis vissiin vaikka mitä.

Sitten vielä kuvia ilman kuvausta ja varmaan väärässä järjestyksessä sillä tämän mitenkään muotoileminen ei näköjään kännykällä oikein onnistu.